PORADY

Botswana – ABC self-drive – PIASEK

Botswana – ABC self-drive – PIASEK

Wstęp

Każdy kraj ma swoją specyfikę jazdy self-drive. W sąsiedniej Namibii z którą wiele osób łączy wyjazd do Botswany jeździmy po gravelu czyli kamienistych szutrach. Tu mamy królestwo piachu. Nawet główne drogi w parkach narodowych nie są utwardzane tylko prowadzą przez sypkie piaski.

Botswana – ABC self-drive - PIASEK
Jedna z głównych dróg w Chobe NP
Specyficzny piasek

Piasek na drogach w Botswanie jest bardzo specyficzny. Jego właściwości zmieniają się wraz z wzrostem temperatury. Jeżeli wiadomo, że droga będzie piaszczysta to warto nawet kosztem późniejszego śniadania wyjechać o wschodzie słońca. Droga jest wtedy twardsza, zużywamy mniej paliwa i na dodatek widzimy zwierzęta w ich porannych aktywnościach. Ze wzrostem temperatury piasek staje się bardziej puszysty i samochód zdecydowanie gorzej się prowadzi.

Piaszczyste drogi po horyzont
Piaszczyste drogi po horyzont

Piasek w Botswanie nie ma nic wspólnego z piaskiem na plażach Bałtyku czy oceanicznych w Namibii gdzie wilgotny jest twardy jak beton i cudownie się po nim jedzie. Piaski w Botswanie to niezła mieszanka większych ziaren, frakcji ilastych i nawet kryształków soli. Nic dziwnego iż potrafi zmieniać swoje właściwości po wpływem wilgoci lub temperatury.

Można byłoby się spodziewać, że z początkiem pory deszczowej będzie się jeździło lepiej. Niestety tu następuje rozczarowanie bo piasek na drogach Botswany zamienia się w błotnistą maź. I nie piszę tu o sytuacji kiedy długo padały deszcze. Kiedy mamy wodę to uwydatnia się ta frakcja ilasta w mieszaninie piasku i to ona odpowiada za to, że samochody ślizgają się i grzęzną w większych kałużach.

Piasek pokryty warstwą błota po opadzie deszczu
Piasek pokryty warstwą błota po opadzie deszczu

Co ciekawe łatwiej jest pokonać nawet głębszy bród gdzie woda płynie i zostają tylko cięższe i większe ziarna niż długą, błotnistą kałużę.

Pułapki

Największą pułapką dla samochodów w Botswanie są solniska. Płaskie, białe, twarde jak się chodzi kuszą do jazdy przed siebie. Niestety nie jest to absolutnie polecane ponieważ nawet w zaawansowanej porze suchej pod pozornie twardą skorupą zaschniętego słonego błota jest maź która jak uwięzi samochód to by go wyciągnąć z błotnej pułapki potrzebny jest drugi z długą liną.

Solna maź tak oblepia koła iż tracą całkowicie przyczepność!
Solna maź tak oblepia koła iż tracą całkowicie przyczepność!

Każdy z brodów, który jest już na pierwszy rzut oka głęboki powinien być sprawdzony przed wjechaniem do niego. Z reguły dno będzie twarde na tyle by utrzymać samochód, ale po prostu trzeba to wiedzieć i wybrać optymalną trasę.

 

Najczęściej spotykana pułapką są błotniste kałuże. Tu dobra rada. Jeżeli nie jesteście samochodem parku narodowego i nie wiecie co się pod błotnistą wodą kryje zawsze jedźcie tak by przynajmniej koła z jednego boku samochodu były na terenie, który się wynurza na powierzchnię. Warto też popatrzeć czy nie jest to kałuża zasilana przez wodę z wyżej położonego terenu. Jeżeli tak jest to często woda spływa np. z lewej strony, a wypływa z prawej. Tam gdzie wypływa są często wymyte głębokie dziury i jest tam najwięcej błota. Tego normalnie nie widać bo woda jest mętna.

Drogi po opadzie deszczu
Drogi po opadzie deszczu
I jeszcze…
Te koleiny to ostrzeżenie - nie jedź dalej!
Te koleiny to ostrzeżenie – nie jedź dalej!
Taka jazda kusi, ale za skałkami samochód by ugrzązł
Taka jazda kusi, ale za skałkami samochód by ugrzązł
Czerwona strzałka pokazuje niebezpieczną drogę, zielona teren minimalnie wyżej, który wysechł
Czerwona strzałka pokazuje niebezpieczną drogę, zielona teren minimalnie wyżej, który wysechł
Lepiej nadłożyć trochę drogi i jechać skrajem pan
Lepiej nadłożyć trochę drogi i jechać skrajem pan
Więcej?

„BOTSWANA – poradnik self-drive” dostępny w sklepie Namib.pl. Poradnik ma część praktyczną oraz bardzo rozbudowaną przewodnikową.

Krzysztof Kobus | TravelBotswana.pl


TravelBotswana.pl